Pages

Thursday, December 3, 2009

INTERVIEW CIKGU MARA - micro teaching

yuhaa....setelah genap seminggu menghadiri micro teaching untuk pengambilan guru mara di MRSM Kota Putra... aku telah dikejutkan dengan call from no yang tidak dikenali...just miscall then ak try call semula..call2 x dapat, then call lagi....berkali-kali try akhirnya dapat...

***syukur alhamdulilah, aku diberitahu bahawa aku
terpilih untuk di interview sebagai guru Mara di pejabat mara dekat KL tu...


Belangsukawa
Sedikit info berkenaan dengan pengalaman aku dalam interview micro teaching guru mara ni..

---------------------------
Pada 16/11/09 (lewat malam-sekitar 2 pagi) aku terima sms from mara yang mengatakan bahawa aku terpilih tuk session micro teaching dan turut disertakan dengan laman web mara untuk rujukan ...
then bangun pepagi (17/11/09) dalam pukul 6.00, semayang subuh, terus tgok website mara.....rupenya aku kena prepare tuk test mengajar (micro teaching)... tuk kemasukan sebagai guru mara, disertakan tajuk sekali iaitu TESTING FOR THE PRESENCE OF STARCH AND REDUCING SUGARS....


arhhhh...(gerammm) dengan itu bermakna ak kena prepare everything dalam masa 2 hari je (mana nak kena balik ke pantai timur lagi, prepare note untuk microteaching, then kena pikir camne nk ke tempat evaluate micro teaching tuu yakni MRSM Kota Putra)


Pagi tu jugak lah ak trus prepare note buat:
1. Lesion plan/ rancangan pembelajaran (RPM) ke ape org pangil,
2. Sedikit pas year question,
3. Simple amali nyer report,

dengan rajinnye, ak berjaya siapkan semuanya,, dalam masa 1 hari je....
then tibalah masa ak balik ke kampung.... semasa pulang nyaris dalam perjalan aku ditinggalkan bas....syukur, selamat sampai di Kota Bharu jam 5 pagi.... Aku x sempat call my father suruh datang ambik cepat2...

makanye aku kena tunggu ayahku bangun tido start enjin mai kota bharu ni..tunggu punya tunggu..aku nampakk ayah aku..alamakkkkkk...
kali ni ayah mai ambik ngan motor....pelik pulak, x penah2 penah mai ngan moto...tgah perjalan balik ke rumah menaiki moto tu, rase something je.....alamakkkkkk tayar moto pancittttt pulakkk...

kami kena tolak moto tuhh....tgah tolak motor tuh...tetiba hujan turun dengan lebatnya...arghhh sungguh mencabar dan malang rasenya...tapi alhamdulillah, akhirnya aku sempat sampai ke rumah dengan bantuan adik aku..sampai umah dengan basah kuyuppp wehh..then trus mandi tuk p micro teaching tuuu di MRSM Kota Putra, Terengganu


Saat micro teaching
Aku antara org first yang sampai iaitu jam 8.00pm event byk halangan yg ak kena harungi dipagi hari....
tunggu punya tunggu akhirnya sampai la beberapa yang lain, time menunjukkan kul 9.00...bermulalah kisah seterusnya.



Assesment micro teaching
Aku terpilih tuk jadi org ke 2 dlm assessment tuhh....org pertama pompuan.dia pun dipanggil masuk kedalam kelas(lab). ... tunggu dalam 30 minit gitu dia kuarr, then katanya kena wat amali depan panel wehh...ade 2 org panel n dia tanya ape itu microteaching bagai.... kuang-kuang ak pn x tau nihhh...

aalamakk akak tu da pangil name ak....ak pn masukk lah kedalam lab tuu..dengan baiknye ati aku bagi salam sertakan sijil ak sumerr n panel kata save all note kat destop kat depan..

***ak pn p depan, pastu mulalah......
ok class today our topic is..bla...bla.....(dalam 15 minit jugak aku bercakap nih)

Ingat!!!!
lesion plan prepare hari tuu.
sampel amali jugak kena prepare tuk kelas (2 panel as student).


skema amali:penting nih wehh , as cikgu kita kena prepare.

slaid yang aku guna pakai masa micro teaching mara tuh..

***plus past year SPM tajuk yang berkaitan..tah mana aku letak, hilang sudah...

Panel suruh wat amali


aku cakap: now time for practical bla.bla

(diberi 2 unknown solution tu then ader 2 test benedict n iodine....ak pn test lama gak n tunngu change colour larutan tuuu....pastu dia tanya soklan sama ape itu microteachingg ak hentam jee..2 way comunication entah ape lee aku hentam kromo..blurr arr time tuuuu wehhh..lepas tu ak pn pulangg dengan info 10 org dipanggil microteaching kat kota putra tuu yg datang 8 org je...)


Interview Guru mara
penantian selama 1 minggu terjawab dengan 1 miscall.....ak call semula then dapat tahu yang call tu adalah pejabat Mara..seterusnya aku dimaklumkan ak kena p interview kat ibu pejabat mara tingkat 25, hari rabu 3/12/09....warghhh 2 hari dari tarihh aku terima panggilan tu...then risik punye risik ader geng sekali micro teaching ari tu dapat gakk..tahniahhh wat korang...

Result Interview Mara
Setelah 2 minggu menghadiri interview mara, aku telah menerima satu panggilan daripada nombor yang macam pernah tengok je...yuppp nombor dari pejabat mara..alhamdulilah aku lulus interview dan diterima sebagai guru mara dan difahamkan sebagai guru subjek Biologi di Mukah...tapi aku mintak tempoh seminggu untuk berfikir..

Dalam Delema
Delema nak pegi atau x kesana..tanya famly sumer..then aku telah mengambil keputusan untuk menolak tawaran tersebut, atas sebab:

1. Mukah (wehh sangat jauhh)
2. PTD (aku telah ditawarkan untuk jadi PTD oleh scholarship aku JPA, seminggu sebelum Mara call)
3. Malas nak tinggalkan Famly (camne aku nak balik nanti, mahal lak tu)


tulah pengalaman ku untuk kongsian bersama...nanti aku ceter pengalaman di interview oleh panel di Pejabat Mara pulakkk......salam


Since ramai yang mintak slide sampel yang saya guna..saya sertakan dalam bentuk picture yerpp..harap dapat membantu kawan-kawan.

PRACTICAL




 BAHAN PEMBELAJARAN: SLAID


 RANCANGAN PEMBELAJARAN


SKEMA JAWAPAN



35 comments:

  1. Saya daa pegi dah 2nd interview 3/12/09 emmm..sedikit perkongsian maklumat berkenaan this 2nd interview session

    - apabila da sampai anda kena sign your name then pick your turn No.
    -then tunggu turn korang arr means kalu korang datang awal leh nombor awal n
    -biasenya setiap sorang dalam 30 minit mase d peruntukan
    -sambil tunggu your turn korang kena isi borang (ala-ala resume) tapi byk lai n banyak kena isi nyee, detail sekali borang tuu
    -bila da sampai turn korang masuk arr (individual)
    -biasenya ada 3 org interviewer yg terlibat.
    -dia akan tanya soklan (could you give briefly about yourrseft, in shortly)
    -then dia byk akan tanye pasal ape menda kite wat skarang n pasal experiance expecially pasal exp on education
    -most fully in English
    -tapi ak tak tau la nape sampai part ak dia tanye most in BM

    *tu la sedikit sebanyak pengalaman ak di interiew..jgn riso yg interview baik sgt even agak brusia tapi friendly
    (pengalaman bagi interview subject Biologi)

    ReplyDelete
  2. then saya nk ingatkan korang akan bersaing dengan student KPM (student yg sememangnya course education)
    ape-ape pn bersainglah secara sihat...selamat berjaya kepada semua n get happly ever after ending..(salam)

    saya turut difahamkan bahawa terdapat 60 org calon untuk guru biologi dan hanya kurang dari 10 org akan diambil untuk jawatan ini terutaman bagi pengisian di mrsm sabah ke sarawak (sumber sahabat yang bekerja di dalam MARA)

    difahamkan juga terdapat ramai student yg bergrad in education field serta guru tetap yang telahpun mengajar didalam kementerian (guru baru) yang memohon dan mereka yang belum dapat posting mana-mana sekolah, serta beberapa mereka yang mempunyai pengalaman mengajar seperti sebagai GSTT (guru sandaran tidak terlatih)

    dan turut dinyatakan (sumber mereka yang datang interview) result akan dikeluarkan dalam masa terdekat ini kemungkinan sebelum buka sekolah..(not sure)

    ape2 diucapkan selamat berjaya kepada semua,,..amin

    ReplyDelete
  3. bro, can get ur help.
    Can i see ur ppt slides u prepare for the microteaching?
    can pm me khairulddinmamat at gmail.com.
    TQ bro

    ReplyDelete
  4. kahirulddin : done! check yr email lor

    ReplyDelete
  5. salam..irwan....boleh saya dapatkan ppt slides yang present mase interview aritu? harap sudi membantu....

    siti_aishah2007@yahoo.com

    ReplyDelete
  6. Siti : done!, check your email..good luck yaaa

    ReplyDelete
  7. .

    tq irwan coz sharing wit us....

    ReplyDelete
  8. .
    saya ader mintak this coming application..can u give some advice (more detail on how to handle the class)..


    someone need help!
    .

    ReplyDelete
  9. nape tolak cikgu mara? x best ke...

    ReplyDelete
  10. salam,,

    google psl ujian mara, tetibe nmpk awk punye entry ni..nk tny,susah ke ujian personaliti tu semua..n micro teaching tu amik masa one day je ke?sy pn dpt utk biology jugak..blh x nk mtk jasa baik awk..utk slide microteaching tu?sb mmg blur sesangat nih...xde experience mengajar,,nk bt LM pn xtau ni..huhu..risau plak ngn ujian sabtu nie..
    emel sy bleh??thanks for helping..

    anis.shazura@gmail.com

    ReplyDelete
  11. salam..irwan, boleh tak saya nak mintak ppt slides awak masa microteaching tu? harap sudi membantu...emel saya,
    tulipungu2011@gmail.com.
    thanks!

    ReplyDelete
  12. hai irwan..sy br lepas ujian personaliti..hope get ur tips...n klu bleh nk jgk cth slide yg u buat...sy xpnah mengajar..mcm sgt cuak klu terpilih utk microteaching..
    ni email sy...>fatmasyazana@gmail.com

    ReplyDelete
  13. salam irwan..sy dah cek emel, xde pla.. myb silap sent ke? blh send lg x? sorry mnyusahkan..thanks again!

    ReplyDelete
  14. salam..boleh saya dapatkan ppt slides yg present masa interview hari tu? harap dapat membantu..terima kasih
    iedashahidah@gmail.com

    ReplyDelete
  15. Salam..boleh sy dptkan tips n ppt slides masa awak intrvw x?tq 4 helping..tqvm..
    cikbawang@gmail.com

    ReplyDelete
  16. Salam..boleh sy dapatkan tips n ppt slides masa awak interview dulu x?tqvm 4 helping..
    cikbawang88@gmail.com
    P/s: sorry email td xletak 88..ignore msg y first td ok..

    ReplyDelete
  17. Salam.. Minta jasa baik en irwan utk bagi contoh slide.. Tak tau apa2 tapi teringin nak mencuba.. nur.adha08@gmail.com

    ReplyDelete
  18. Salam...bleh x saya dapatkan tips n slide masa awak interview dlu??Plss....
    syuhada84@hotmail.com

    ReplyDelete
  19. salam boleh email kpd saya juga? ema_g9@yahoo.com

    ReplyDelete
  20. salam irwan. psl tajuk utk microteaching bebas ke nk pilih tajuk apa pn? n kne bwk sampel sendiri ke utk amali? sy try nk download garis panduan tu, tp xleh, xtau npe. i really need ur help. kalau boleh tolong emel slide microteaching awk kt sy jgk plez. munirahshukri10@yahoo.com. any tips from u sgt dialu2kan! TQVM! :)

    ReplyDelete
  21. Salam irwan,boleh saya nak juga slide ppt tu juga?..ilahfadz2014@gmail.com
    jasa baik anda amat saya hargai..=)

    ReplyDelete
  22. salam irwan....
    boley sy dpatkan juga slide ppt awk aritu...
    anna_sufieya@yahoo.com

    tq very much :)

    ReplyDelete
  23. salam irwan....
    boley sy dpatkan juga slide ppt awk aritu...
    adi.sulaiman@ymail.com

    tq very much :)

    ReplyDelete
  24. slm Boh..ejah slide interview..brarap bena ni..
    solah_udin91@yahoo.com

    tq boh..

    ReplyDelete
  25. salam irwan.. may I have ur slide ppt please.. TQ
    jasamu dikenang. =)

    missira90@gmail.com

    ReplyDelete
  26. Salam.en.irwan..bleh share ppt slide x?utk rujukan sy for microteaching..thanks a lot.. ;)
    nurulsyafiqamnor@gmail.com

    ReplyDelete
  27. salam..irwan, boleh tak saya nak mintak ppt slides awak masa microteaching tu? utk rujukan.
    lela_wanie@yahoo.com
    tq so much

    ReplyDelete
  28. salam...irwan, boleh share ppt slides x...berharap sgt ni....thanx
    susu_khai@yahoo.com

    ReplyDelete
  29. Salam semua, saya sertakam maklumat yang saya guna semasa temuduga tempoh hari, maaf bagi yang tak sempat saya email...kalian boleh download picture berkenaan untuk manfaat bersama, diharap dapat membantu...

    ReplyDelete
  30. assalamualaikum wbt... boleh saya dapatkan slides tak... yg amali tu memang wajib ke.. saya tak diberi apa2 tajuk.. mrk suruh present tajuk apa2 je.. boleh campur ke guna slide dan guna papan putih... kalau guna LCD diorang bantu tak tolong sambung kat laptop...sori banyak pula soalan... tolong kirim kat email
    norhayatiothman123@gmail.com

    ReplyDelete
  31. Nak tnya, mcm mna awak dpt tawaran PTD dri JPA, sbb sy scholarship jpa jugk, tpi xda dpt pape tawaran pun dri jpa? Tq

    ReplyDelete
  32. Saya baru nak apply cikgu MARA..so im just doing some research and prepration. So kalau tak keberatan nak mintak tolong share slide mocro teaching. Thanks in advance

    ReplyDelete
  33. sALAM, BOLEH MINTAK SHARE KAN SLIDE MICRO TECHING..THANKS SO MUCH... email : rabiatul_adawiyah8687@yahoo.com

    ReplyDelete