Pages

Wednesday, December 7, 2011

Ujian Personaliti Cikgu mara

Dah setahun berlalu (2010) pengalaman menjawab soalan bagi ujian personaliti Cikgu Mara nie..kali ni (2011) aku kena berdepan kembali dengan soalan-soalan ni....emmm kalu ikutkan dulu memamg mudah je...ya..atau tidak pilihan jawapan nyee.....(sett n goooo)

Belangsukawa 2010...aku dah...
***penah lulus exam .....
***gi microteaching kat MRSM Kota Putra, bagai
***gi interview di Medan Mara KL, pastu
***ditawarkan posting kat MUKAH
***aku tolak mentah-mentah tawaran ....
**pastu sekarang aku apply semula..ibarat

diludah jilat kembali....erkkkkkk..busukkkkk.......

Kenapa reason aku appy semula post ni?:
1. Sebab gov da ada SBPA..cepat naik wehh walau skim ape pun... (so boleh lepaskan skim M41 ni..)

2. Sebab mengajar memang jiwa aku...(dengan skim sekarang pun kena ngajar..tapi student urhhh payah nak pahammm- then byak songehh)

3. Suka hati akulah kan..nak tukar punnn (ni yang utama aku nyer reason..ha..ha)

okes sedikit info pasal exam a.k.a Ujian Personaliti Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) ni



1.

Calon yang memohon jawatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) perlu melalui 3 sesi penilaian dan tapisan sebelum di tawarkan jawatan Guru/Pensyarah MARA


2.

Sesi penilaian tersebut adalah seperti berikut :-
Sesi A : Menduduki Ujian Personaliti
Sesi B : Micro Teaching / Amali Pengajaran
Sesi C : Temu Duga


3.

Calon yang berjaya dalam ujian personaliti sahaja yang akan dipanggil ke sesi penilaian Micro Teaching/ Amali Pengajaran.



4.

Calon dikehendaki membuat semakan dari semasa ke semasa di laman web mara.gov.my bagi mengetahui status panggilan layak atau berjaya ke sesi penilaian seterusnya untuk mengetahui maklumat mengenai pusat dan masa penilaian.




NOTA :

1. Calon yang menduduki kertas Ujian Personaliti dikehendaki membawa slip panggilan ini sebagai bukti menduduki ujian.

2. Calon hendaklah bawa bersama salinan sijil – sijil penglibatan dalam aktiviti ko-kurikulum atau sijil kecemerlangan persatuan atau pertandingan yang mendapat pencapaian cemerlang dan terbaik di peringkat Universiti (antarabangsa/negeri) atau Sekolah Menengah sahaja.

3. Format ujian adalah berbentuk soalan objektif, masa yang diperuntukan ialah 45 minit, calon hendaklah hadir 30 minit awal sebelum masa ujian.

4. Kertas ujian tidak dibenarkan dibawa keluar dari dewan peperiksaan dan tidak dibenarkan menulis atau menconteng pada kertas soalan.

5. Sebarang masalah atau pertanyaan sila hubungi urusetia Bahagian Sumber Manusia MARA di Unit Pengambilan dan Penempatan di talian 03 261 34425/34431

*** x payah susahkan diri be yourseft je.....aku masuk main tanda je semua...lantaklah...antara soalannye...

1. anda suka kanak-kanak (Ya @ tidak)

2. saya sudah berpuas hati setakat kerja dapat diselesaikan ( setuju @ tidak setuju)

3. saya rela membantu dalam kerja-kerja sosial ( setuju @ tidak setuju)

4. saya rasakan ramai orang yang suka berkawan dengan saya
( setuju @ tidak setuju)

5. Jika kemalangan berlaku, saya rela korban diri untuk menyelamatkan nyawa kawan
( setuju @ tidak setuju)

6.
Jika berusaha, tentu ada hasil yang diharapkan
( setuju @ tidak setuju)

----------------------------------------------------

Belangsukawa interview Cikgu Mara 2010:



..

12 comments:

  1. Sedih nya tak dapat (T.T)

    ReplyDelete
  2. tahniah sbb dpt.. :) sy nk tanya, berdasarkan pengalaman saudara tahun lepas, kalau lepas sesi 1, result die kuar ble ye?

    ReplyDelete
  3. Anonymous 1: hu..hu mungkin rezeki ko tempat lain (hurh ayat standart kan)...insyaallah ada kot nanti2....


    Anonymous 2: lambat jugak la..dalam sebulan gtu..pastu MARA tukar tarikh kuar result..tukar lagiii (selalu macam tu)...berbulan2 jugak aku rase..tub..kena pangil microteching last minute macam xzem ni...

    .

    ReplyDelete
  4. kalau nak g ujian personaliti tu..perlu pakaian formal ke.. hehe..n nak tanya..macam contoh soalan 2 ngan soalan 5 kat atas..awak jawab apa? Microteaching dalam sehari je ke?n mesti present dalam english? wahh..banyak soalan ni..hehe.. :)

    ReplyDelete
  5. mestilah pakai formal..tapi x perlulah dgan kot bagai...macam g test DPLI or KPLI...

    soalan kat atas tu solan yang aku ingat2 cket n sama dengan dlm buku sahsiah keguruan (skema dalam buku tu..allahualam betul ke x)

    microteaching dalam 15 mints je..ajar depan 3 orang cikgu..lau aku subject biologi dia suruh wat experiment bagai...dulu PPSMI soo fully in english..sekarang tah ler BM la kot...

    ..

    ReplyDelete
  6. tq untuk info..sabtu ni baru nak gi ujian personaliti.. mudah2an rezeki..2 la..kalau dulu PPSMI kan ada..tp dah mansuh..xtau la plak sekarang dalam english ka bm..tp kalau dah mansuh rasanya BM la kan..kalau BM senang skit aku..hahahha... buku sahsiah keguruan? adoii..sebab macam soalan 5 tu ada tricky skit la..aku rasa kalau aku jawab ya n tidak pun sama ja..cuz aku xtau lg waktu n kdaan cmna kan..sbb tu tanya ko jawab apa..heee...

    ReplyDelete
  7. sy dpt gak...last year pun ade gak amik ujian nih.dh gi intebiu smpai Mara KL gak.tp diorg xpanggil pun utk jawatan pensyarah kolej profesional mara.so, apply lgi..bila dh dpt gi ujian esok,lupa lak soalannye cmner..huhu

    ReplyDelete
  8. .

    aha lepas jawab ari sabtu lepas..aku rase mostly ramai x jadi yourseft...especially part autoriti tuu....aku pun x tau ape yang dia nak seorang yang diktator ke ape..yang penting kena jadi seorang yang peramah....

    ReplyDelete
  9. salam tumpang tanya...tajuk utk micro teaching tu disediakan atau kita cri sendiri? saya xda pgalaman n pgetahuan lgsung pasl ni..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dulu,,,pihak urus setia bagi dah tajuk apa yang nak di interview tu

      Delete
  10. Assalamualaikum..tumpang tanya..selalunya bulan berapa akan dibuka permohonan utk apply cikgu mara?

    ReplyDelete
  11. salam, nak tanya, dia tanya ujian personaliti diri saja ke? ke ader isu-isu semasa?

    ReplyDelete